maandag 27 januari 2014

door fashionmilk.com ; BACKSTAGE: MATTIJS VAN BERGEN MET EVA HOOFT

Orginele link op ;




Hoewel Eva Hooft deze week pas door Tjarda Model Management is aangenomen, mocht ze gisteren al meteen haar eerste show lopen. En dat was er niet zomaar één! De brunette liep samen met bureaugenootjes Noa Vermeer, Iris Monroe Baker en Ylonka Verheul de openingsshow van de Amsterdam Fashion Week, MATTIJS. Zijn collectie COMPLEMENTAIR is geïnspireerd op de schildertechnieken en het kleurgebruik van Van Gogh. En dat zag je niet alleen terug in de kleding, maar ook in de make-up.


Het bord met alle outfits en meisjes

Eva: Gisteren zat ik al vroeg in de trein van Haren naar Amsterdam, onderweg naar mijn eerste show. Ik mocht in de show van Mattijs van Bergen lopen, de opening van de Amsterdam Fashion Week. Na meer dan twee uur in de trein te hebben gezeten, kwam ik aan op station Amsterdam Arena. Ik had namelijk eerst nog een fitting voor de show van SuperTrash, die komende zaterdag is.

Eenmaal aangekomen op het station haastte ik me, met behulp van Google Maps, naar de fitting, want ik kon natuurlijk niet te laat komen voor mijn eerste show! Gelukkig was de fitting snel klaar en kon ik snel de trein naar Amsterdam Centraal nemen. Daar moest ik nog een stukje met de bus naar het terrein. Na een lange wandeling door het Westerpark kwam ik aan bij de hoofdingang van de Westergasfabriek.

Met bordjes werd aangegeven waar de backstage was. Er waren twee ingangen, één voor het personeel en de modellen én een eetzaal. Ik liep natuurlijk naar de foute ingang en stond daar al gauw een kwartier om me heen te kijken. Ik voelde me echt een broekie. Gelukkig zat er nog een meisje dat ook niet wist waar ze heen moest. Samen hebben we uiteindelijk de juiste ingang gevonden, waar we onze backstage pasjes ontvingen.


De catwalk werd voorzien van berkenbomen


En ook aan de outfits wordt de laatste hand gelegd

Backstage aangekomen begon ik meteen met fitten. Mattijs van Bergen, de ontwerper, liep rond om aan te geven wat er allemaal nog gedaan moest worden aan de outfits. Er zaten een stuk of tien naaisters die non-stop de outfits aan het klaarstomen waren voor de show.

Het fitten duurde ongeveer een uur, waarna ik meteen werd doorgestuurd naar de haar- en make-uphoek. Het kapsel dat ik kreeg bestond uit een simpele staart. Het werd eerst getoupeerd en daarna vastgezet. Met tissues in ons haar en een mond vol haarlak werden we doorgestuurd naar de make-up.


Samen met bureaugenootje Noa


Nog snel een selfie in de make-upstoel!


Felrode lippen en bladgoud op mijn gezicht

Niet alleen de kleding, maar ook de make-up was gebaseerd op de schilderijen van Van Gogh. Ik kreeg van de visagiste een een simpele basis. De inspiratie was namelijk een leeg canvas. Wel had ik knalrode lippen en bladgoud op de zijkant van mijn gezicht.

Er waren verschillende soorten make-up. Sommige meisjes hadden het hele gezicht "volgeschilderd" met veel verschillende kleuren rond de ogen. De wenkbrauwen werden bij iedereen nog aangezet.

Met half afgemaakte make-up moest ik naar de catwalkzaal om nog eens te oefenen en de generale repetitie te houden. Toen alles er bij iedereen goed inzat, mochten we naar de eetzaal. Daar konden we genieten van een heerlijke lasagne.


Samen met alle modellen genieten van onze lasagne!

Nog even alles oefenen voordat de show begint

Tijdens het eten moesten we ook nog naar de visagie om onze make-up bij te werken, dus ons bord met eten ging gewoon mee. Overal backstage liepen fotografen, jong en oud. Om de minuut werd je gevraagd even te poseren of vanuit je stoel even de camera in te kijken. Zoveel camera's had ik niet verwacht! Je ziet altijd wel backstagefoto's op sites, maar ik had niet verwacht dat er dertig verschillende fotografen zouden rondlopen die ook nog de meisjes interviewden. Wel vond ik dit heel erg leuk.

Ondanks de vroege calltime heb ik me geen enkel moment verveeld. Als ik niet in de make-up of het haar zat, was ik wel aan het bijkletsen met Tjarda of bureaugenootjes Iris, Noa en Ylonka. Ook de andere modellen, die ik helemaal niet kende, waren allemaal erg vriendelijk en we kwamen al snel in gesprek.

Om tien voor zeven moesten we ons omkleden en uiteindelijk in de line-up gaan staan. Ik had verwacht dat tegen deze tijd de zenuwen wel door me lijf zouden gieren, maar aangezien je de hele tijd bezig en aan het socializen bent, sta je er niet bij stil.


Samen met de andere meiden in de line-up

Pas op het moment dat het in de hele zaal en backstage stil werd voor de opening, werd ik toch wel zenuwachtig. Toen ik op eenmaal op mocht, ging het zó snel voorbij! Je gaat helemaal op in de muziek en ziet eigenlijk bijna niets om je heen. Ik mocht drie outfits showen en de show sluiten. Ook de finale was heel mooi.


Even juichen voor ontwerper Mattijs van Bergen


Applausje na de show!


Met Jasper Abels, mijn favoriete fotograaf, op de afterparty!

Na de show gingen we met Tjarda, haar modellen en de moeders en vriendjes nog even naar de afterparty op de locatie zelf. Omringd door BN'ers genoten we nog even na met een drankje. Helaas kon ik niet lang blijven, omdat ik ook weer twee uur lang terug moest reizen. Het was een superleuke ervaring en ik kijk nu al uit naar mijn volgende show! •

Foto's: Eva Hooft (snapshots), Bart Jansen en Maxime Cardol (boompjes en finale) en Team Peter Stigter (catwalk)

Geen opmerkingen: